Hrana in 7 culori pentru sanatate si vitalitate

By  |  0 Comments

Dupa o perioada de absenta pe blog, marcata de urcusuri si coborasuri, revin cu un articol nou despre culori si sanatate. In ultima perioada am devenit tot mai interesata de gasirea echilibrului interior, mentinerea starii de bine si a sanatatii. Asa am descoperit lucruri interesante despre legatura ce exista intre culorile alimentelor si sanatate, pe care vi le impartasesc in continuare.

Fiecare preferam mancarurile diversificate si colorate, ni se par mai placute ochiului si sunt pe gustul nostru, insa nu stiu cate stim ca realizarea unei farfurii cu alimente variat colorate are un rol benefic pentru sanatatea noastra.

Gratie fitonutrientilor care protejeaza plantele de radiatiile ultraviolete si daunatori, toate alimentele naturale au culori, arome si mirosuri specifice. Culorile pe care le au legumele si fructele indica existenta unor substante benefice sanatatii, care consumate frecvent contribuie la imbunatatirea functiilor organismului, la cresterea imunitatii si a longevitatii.

In cultura chinezeasca exista o stransa legatura intre medicina si alimentatie. Practica medicinii traditionale chinezesti pune un mare accent pe atingerea echilibrului corpului prin regenerarea sistemelor si organelor ce il formeaza. Acest echilibru se refera la elementele Yin si Yang. Un aspect important al atingerii unui Yin si Yang echilibrat este o alimentatie variata si echilibrata bazata cel putin pe 5 tipuri de culori – rosu, galben, verde, alb si negru.

Spre deosebire de lumea occidentala care nu este familiarizata cu principiile Ying si Yang, poporul chinez le practica inca din secolul al treilea. In urma cu 3000 de ani, Imparatul Galben cunoscut si sub numele de Huangdi, a scris cartea Huangdineijing despre medicina interna. Potrivit acesteia daca oamenii doresc sa se bucure de sanatate si longevitate, trebuie sa manance alimente cu “cinci culori, cinci gusturi si cinci arome”. O dieta multicolora este deosebit de importanta in cadrul alimentatiei si medicinii chinezesti, intrucat exista credinta potrivit careia culorile – rosu, galben, verde, alb si negru – sunt asociate cu organele vitale ale corpului, precum inima, splina, ficatul, plamanii si rinichii. De asemenea culorile corespund celor 5 elemente principale: focul, pamantul, lemnul, apa si metalul care se regasesc in natura.

Indiferent ca vorbim de legume sau fructe, acestea sunt atat de multe si de variate incat cunoasterea nenumaratelor beneficii pe care le au pentru sanatate e o adevarata provocare. Pentru a le retine mai usor, fructele si legumele sunt grupate pe categorii in functie de culoare:

1. Alb/ Alb-verde – alimentele naturale albe (asociate metalului) confera oamenilor un sentiment de purificare, influentandu-le viziunea si calmand emotiile negative nocive organismului. Acestea contin substante nutritive care contribuie la curatarea plamanilor, imbunatatirea circulatiei sangvine, reglarea presiunii arteriale si protejarea membranelor celulare, respectiv la mentinerea colesterolului din sange la nivel normal. Totodata aceste substante stimuleaza sistemul imunitar, intrucat sunt antivirale, antifungice si antiinflamatoare, ajutand in lupta impotriva diverselor infectii ale corpului.

Cateva exemple de alimente albe includ usturoiul, ceapa alba, ceapa esalota, ciupercile, conopida, pastarnacul, patrunjel, telina, prazul, sparanghelul, gulia alba, ridichea alba, jicama, anghinarele, andivele, nuca de cocos si vinul alb.

2. Verdele asociat elementului lemn din natura este culoarea vietii. Alimentele verzi sunt bogate in clorofila, numita si “sangele verde al plantelor”, care ajuta ficatul si plamanii in procesul de eliminare a toxinelor. Mai mult legumele si fructele verzi protejeaza sistemul imunitar si cardiovascular, asigura diminuarea glicemiei, trateaza anemia si previn cancerul. In plus, acestea contin cantitati insemnate de vitamina K care este necesara in coagularea sangelui si construirea/mentinerea unui sistem osos puternic si sanatos. Prin urmare e recomandat sa optam in alimentatia zilnica pentru alimente verzi precum spanac, salata verde, fasole verde, frunze de patrunjel si telina, mazare, brocoli, varza, varza de Bruxelles, varza chinezeasca, napi verzi, castravete, ardei gras verde, struguri verzi, avocado sau kiwi.

3. Galben/ Galben-portocaliu – cand spui galben (asociat elementului pamant) spui frumusete si stare de bine, intrucat legumele si fructele galbene mentin elasticitatea pielii, au efecte antiimbatranire si combat depresia. Galbenul corespunde stomacului si splinei care asigura transmiterea energiei din alimentele si bauturile consumate in intregul organismul. Alimentele galbene sunt bogate in vitamina C care reduce inflamatiile, previne alergiile si mentine sanatatea pielii gratie capacitatii de a combate radicalii liberi. De asemenea, acestea contin bioflavonoide din citrice care fortifica colagenul din piele, tendoane, ligamente si cartilaj. Cateva exemple de legume si fructe galbene care e bine sa le consumam cat mai des sunt: porumb, ardei galben, cartofi, rosii galbene, pepene galben, banane, lamai, ananas, grapefruit galben, pomelo, piersici, mere si pere galbene, papaya.

4. Portocaliu – alimentele portocalii sunt bogate in beta-caroten, pe care corpul nostru il transforma in vitamina A si antioxidanti. Acesti nutrienti ajuta la prevenirea cancerului, bolilor de inima si a diferitelor infectii prin intarirea sistemului imunitar, contribuie la mentinerea sanatatii pielii si a ochilor. In zilele toride sau in cele in care suntem la plaja si ne expunem timp indelungat la soare e indicat sa consumam cat mai multe alimente portocalii, intrucat acestea ne protejeaza in mod natural de arsurile solare. Iata si cateva sugestii de alimente portocalii – morcovi, dovleac, ardei portocalii, linte rosie, portocale, mandarine, clementine, nectarine, caise, catina, mango.

5. Rosu (corespunde elementului foc) – alimentele rosii bogate in antioxidanti sunt recomandate pentru sanatate si vitalitate, deoarece protejeaza inima si plamanii, reduc riscul de cancer, influenteaza benefic tractul urinar, contribuie la imbunatatirea memoriei si cresterea imunitatii, scad tensiunea arteriala si colesterolul rau. Legumele si fructele de culoare rosu inchis-purpuriu protejeaza integritatea ADN-ului si au proprietati antioxidante. Exemple de alimente rosii/ rosii inchis-purpuriu – mere rosii, pepene rosu, portocale rosii, grapefruit rosu, struguri rosii, rodii, cirese, capsuni, zmeura, coacaze rosii, merisoare, rosii, ardei rosii, gogosari, ardei iute rosu, ceapa rosie, fasole rosie, varza rosie, ridichi rosii, cartofi rosii, sfecla rosie.

6. Albastru/ albastru-mov. Albastrul considerata culoarea intelepciunii si a credintei tinde sa diminueze apetitul. Fructele si legumele de culoarea albastru/ mov inchis sunt bogate in vitamine, minerale si fibre, contin majoritatea antioxidantilor specifici alimentelor de diferite culori, asigurand mentinerea sanatatii organismului, prevenirea bolilor si cresterea longevitatii. In plus, acestea stimuleaza cresterea colesterolului bun HDL, ajuta digestia, regenereaza ficatul, au efecte antistres si contribuie la mentinerea sanatatii creierului. Mai mult, alimentele din aceasta categorie contin putine calorii, carbohidrati si grasimi, fiind recomandate pentru o dieta echilibrata. Totodata sunt bogate in flavonoide care protejeaza vasele sangvine, diminueaza riscul bolilor de inima, imbunatatesc memoria si au rol in prevenirea cancerului. De aceea, ar fi bine ca in hrana zilnica sa fie incluse alimente precum vinete, prune, afine, coacaze, smochine.

7. Negru (ascociat elementului apa) – alimentele negre sunt bogate in antioxidanti si contin antocianine, pigmenti vegetali care au un rol important in prevenirea diabetului, bolilor cardiace si cancerului. Ridichile negre, fasolea neagra, lintea neagra, orezul negru, ciupercile negre, murele, piperul negru, semintele de susan negre, sunt cateva dintre alimentele negre pe care le putem include in dieta noastra zilnica.

Pe langa beneficiile pe care ni le ofera o dieta colorata, in alimentatia zilnica ar fi bine sa tinem cont de faptul ca alimentele rosii, galbene si portocalii stimuleaza apetitul, in timp ce alimentele verzi, albastre si violet il reduc.

Consumul zilnic al unei palete alimentare de culori este cel mai bun mod de a asigura vitaminele si mineralele de care are nevoie corpul nostru. Culorile influenteaza nu doar sanatatea, ci si dispozitia noastra afectiva, ele pot amplifica o emotie existenta sau ne pot schimba radical dispozitia.

O data ce am descoperit culorile alimentelor si cum ne pot ajuta, e simplu si usor sa ne folosim creativitatea pentru a obtine mancaruri multicolore si gustoase! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *